Philip Kerr
Är en brittisk författare som, efter att ha blivit fascinerad av 1900-talets Tyskland, skrivit trilogin Berlin-Noir. I den ingår Falskspel, Dimridå och Tyskt Rekviem som jag läst nu . De utspelar sig i Tyskland (och i den här boken även Wien) 1936, 1938 och 1947 och handlar om privatdetektiven Bernie Günther. Trilogin kom ut i slutet på 80-talet/början på 90-talet. Efter ett glapp på nästan 15 år fortsatte han sedan att skriva om Günther.
Perfekt hårdkokt miljö
Att förlägga en hårdkokt deckare till Berlin före och efter 2:a världskriget är genialiskt. Miljön är dyster, tuff och fascinerande. Berlin är ockuperat av de de allierade länderna Frankrike, Storbritannien, USA och Ryssland. I den här boken får vi följa med Bernie till Wien, som också är ockuperat, men som klarade sig betydligt bättre än Berlin.
Bernie Günther
Är en klassisk hårdkokt detektiv. Tuff men med ett milt hjärta, en typisk ofrivillig hjälte som är svag för kvinnor och sprit. I den här boken har han problem med sin fru.
Uppstarten på Kalla kriget
Bernie får ett uppdrag att hjälpa en gammal bekant som sitter fängslad för mordet på en amerikansk kapten i Wien. Snart märker han att han hamnat mitt i en maktkamp mellan ockupationsländerna. Gamla nazister är hett villebråd samtidigt som det kalla kriget kryper allt närmare. Det är djungelns lag som gäller och människor gör vad som helst för att få mat och tak över sina huvuden. Boken innehåller ett flertal brutala scener och är inget för den som har svårt för våld.
Läs böckerna inför Berlinresan
Av en slump fick jag den här boken en vecka innan jag skulle åka till Berlin. Att läsa boken och vandra förbi byggnader och platser som nämnts i boken samtidigt som Berlinarna firade 25-års jubileet av murens fall var en fantastisk upplevelse. Historien är verkligen påtaglig och sitter bokstavligen i var och varannan byggnad i stan. Att boken dessutom till stor del utspelar sig i Wien, där jag bott 1 år gjorde inte läsupplevelsen sämre för min del. Att läsa historiska deckare är ett perfekt sätt att göra historien levande.